Paseando - Reisverslag uit Altamira, Dominicaanse Republiek van Bernadette - WaarBenJij.nu Paseando - Reisverslag uit Altamira, Dominicaanse Republiek van Bernadette - WaarBenJij.nu

Paseando

Door: Bernadette

Blijf op de hoogte en volg Bernadette

06 Januari 2016 | Dominicaanse Republiek, Altamira

Normaliter is hier stromend water wat hier uit de grond komt en veilig te drinken is. Alleen was er iets kapot wat betekende dat het water uit tonnen gebruikt moest worden. Daardoor moest er ook zuinig omgegaan worden met water wat onder andere betekende dat er niet schoongemaakt kon worden, terwijl alles juist heel vies was door de regen. Gelukkig werkt alles vandaag weer, zodat Gisela en Milly vanmorigen schoongemaakt hebben. De vrendin van zijn vader waste af, waarbij ze een sop gebruikt en onder de kraan afspoelt. In mijn ogen is dit verspilling van water, maar hier maakt het volgens mij niet uit hoeveel je gebruikt. Ik geloof dat je niet hoeft te betalen en het komt uit de grond en hoeft niet gereingd te worden.
Maar gisteren was er nog geen stromend water en het water in de tonnen was op. Dus William ging met Braulio, zijn neef, en nog twee jongere neefjes water halen. Omdat ik niets te doen had, vroeg hij mij ook mee te gaan. Wat ik niet wist, is dat het niet ver was en er water uit een bron gehaald wordt middels een waterpomp. Nu voel ik mij ook veiliger wat betreft het drinken van water hier. Hoewel het nog wel opgeslagen wordt in tonnen en ik dat ook niet echt hygienisch vindt.
Gisteravond zijn we nog uitgeweest naar een gelegenheid in de buurt. Het is zo dichtbij dat we lopende gingen. Onderweg kwamen er twee jongens voorbij op paarden. PLotseling liep het ene paard achteruit. Gelukkig zijn mijn reflexen goed en kon ik opzij springen. Vroeger ging alles hier op paarden en ezels. De paarden hier zijn niet zo groot, ongeveer de hoogte van een ezel. Hoewel er niet veel meer gebruikt worden, de meesten verplaatsen zich tegenwoordig per motor of auto, zijn er nog wel enkelen die zich per paard verplaatsen.
Tegenover waar we zaten, stond een paard met een gekleurd kleed. Ik probeerde mij voor te stellen hoe het vroeger was met uitgaan. Toen ik dat aan William vroeg, vertelde hij me dat hij een keer ergens was waar 500 paarden stonden. Er was toe ook nog geen electriciteit, dus er was alleen life muziek. Ik kan het me bijna niet voorstellen hoe het geweest is.
Vandaag zijn de mannen verder gegaan met het maken van een parkeerruimte voor de auto's. De hele dag zijn er regenbuien. Eigenlijk moet ik wassen omdat ik geen schoon ondergoed meer heb, maar als ik was, kan ik niets droog krijgen.
Vandaag heeft de vrouw van Williams vader gekookt en ik heb gekeken en alles opgeschreven. Gisela heeft een koolschotel voor me klaargemaakt die erg lekker is. Ook daarvan heb ik het recept opgeschreven.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bernadette

Sitting on top of the world. Reizen door Azie, te weten Tibet, Nepal, India, Myanmar (Birma), Laos, Vietnam en Cambodia.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 82393

Voorgaande reizen:

13 December 2015 - 08 Januari 2016

Het leven op de Dominicaanse Republiek

08 December 2012 - 05 Januari 2013

Sitting on top of the world, again

21 Juni 2006 - 22 Juni 2007

Mijn eerste reis; Sitting on top of the world

Landen bezocht: