La Paz - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Bernadette - WaarBenJij.nu La Paz - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Bernadette - WaarBenJij.nu

La Paz

Door: Bernadette

Blijf op de hoogte en volg Bernadette

04 Januari 2013 | Bolivia, La Paz

Vandaag vlieg ik naar huis. Eerst vanaf La Paz naar Lima, met een tussenstop, daarna van Lima naar Madrid en tenslotte vanaf Madrid naar Amsterdam waar ik om 18.40 uur hoop aan te komen. Om 11 uur heb ik een taxi besteld en met een tijdsverschil van 5 uur vroeger hier, reken maar uit hoe lang ik er over doe. Ik begin er niet aan.

We zijn op oudjaarsdag in La Paz aangekomen. Aangezien oud en nieuw hier met de familie gevierd wordt, valt er in de stad weinig te beleven. Daarom bood het hotel ons een diner met feest aan. Het feest zou om 21 uur beginnen. Toen ik na in een Cubaans restaurant naar en band geluisterd te hebben rond 20 uur binnen kwam lopen in het hotel, zaten een aantal van de groep al in de foyer wat te drinken. Ik zei dat ik mijn feesthoofddeksel, te weten een diadeem met 'Bienvenido 2013' erop, op zou zetten en ze dan gezelschap zou komen houden. Ineens hoorde ik iedereen 'Happy newyear' roepen en besefte ik me dat het de Britten waren en het in Engeland nu Nieuwjaar was. In ieder geval heb ik mijn diadeem opgezet, mijn jurk aangedaan die ik al de hele vakantie meesleep en vanwege de kou nog niet gedragen had, en naar beneden gegaan om een Cuba libre te drinken. Tegen negenen zijn we met zijn allen naar boven gegaan waar het restaurant gevestigd is. Daar waren de voorbereidingen al heel ver. Eindelijk werd het eten geserveerd. Helaas was alles, op het vlees na, lauwwarm en ik kan niet zeggen dat ik het het geld waard vond. Maar goed. We hadden ook een DJ die muziek draaide die mij niet kon bekoren. Toch probeer je dan geen spelbreker te zijn en mee te dansen. Omdat ik het toch wel koud had in mijn jurk, ondanks de gekochte panty's en vest die ik erbij droeg, ben ik me gaan omkleden en trok daarbij mijn nieuwe toeristische vest aan. Toen ik terugkwam, was er een band aan het spelen. Dat is toch meer mijn ding. Ondertussen hadden ze ook een kampvuur gemaakt, waar we een pachamama ceremonie deden door rondom het vuur te lopen en wat alcohol en een poeder aan het vuur te schenken. Het regende en ik voelde me niet helemaal top, dus op een gegeven moment ben ik binnen gaan zitten. Wat duurt de tijd lang als je je niet lekker voelt en toch het nieuwe jaar wilt inluiden. En tot overmaat van ramp gingen ze de klok ook nog terugzetten (hij zal wel niet goed gestaan hebben, maar dat kon mij op dat moment niets schelen. Ik wilde gewoon iedereen een gelukkig nieuwjaar wensen en dan naar bed.). Al voordat de klok 12 sloeg, werd er overal in La Paz vuurwerk afgestoken. Blijkbaar hadden een paar mesnen uit de groep ook vuurwerk gekocht, want ook bij ons werd er vuurwerk afgestoken. Toen het dan eindelijk 12 uur was en ik een aantal mensen een 'Feliz nuevo ano' gewenst had, ben ik er tussenuit geknepen om naar bed te gaan.
De volgende paar dagen heb ik wat rondgelopne in La Paz, maar pas gisteren ben ik wat verder gegaan. Dat heeft er mede mee te maken dat ik me toch wat zwakjes voelde, La Paz in een kuil ligt en er heel veel steile stukken zijn en dan het zurstoftekort door de hoogte (3600 meter, het concureert met Llasa om de hoogste stad te zijn) erbij. Ons hotel ligt vlakbij de Mercado Hecheceria (ik weet niet of ik dat nu correct schrijf), ook wel heksenmarkt genoemd. Je kunt er van alles kopen, zoals kruiden, talismannen en gedroogde llamafoetussen om onder een nieuw te bouwen huis te begraven. Gisteren probeerde ik en gesprek met een vrouw aan te gaan die beweerde een medicijnvrouw te zijn. Plotseling werd ik door de eigenaresse van de winkel weggejaagd. Ik heb geen idee waarom en of ik iets fout deed. Ook in andere winkels werd ik weggejaagd. Ik moet zeggen dat ik de eingenaressen van deze winkeltje niet bepaald vriendelijk vind.
No een uur te gaan voordat de taxi komt en voor dit moment ben ik uitgeschreven.

  • 05 Januari 2013 - 10:59

    Natasja:

    Jammer om te horen dat je ivm je ziekte en knie niet een optimale reis hebt gehad :-(
    Ik hoop dat je een goede terugreis hebt. (Echt wel een lange reis)
    Dikke knuffel,
    Natas

  • 05 Januari 2013 - 13:07

    Christien:

    Nou Bernadette, je bent wel een doorzetter en kan je verwachtingen iedere keer bijstellen.
    Dat leer ik in ieder geval van je avontuur.
    Ik wens je een rustige terugreis en zie je graag weer bij de contempl. psychologie.
    Heb een goed gevoel aan ons contact de laatste keer.
    Liefs, Christien.

  • 07 Januari 2013 - 20:05

    Kip:

    Hoi Bernadette,

    Nou, wat veel tekst! Heb niet alles gelezen, maar hier en daar een stuk. Wat zul je veel indrukken hebben gehad! Lijkt me een mooie reis, inderdaad met ups en downs ;-).
    Hopelijk voel je je inmiddels weer oke!

    Greetz, Evelyne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, La Paz

Bernadette

Sitting on top of the world. Reizen door Azie, te weten Tibet, Nepal, India, Myanmar (Birma), Laos, Vietnam en Cambodia.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 82569

Voorgaande reizen:

13 December 2015 - 08 Januari 2016

Het leven op de Dominicaanse Republiek

08 December 2012 - 05 Januari 2013

Sitting on top of the world, again

21 Juni 2006 - 22 Juni 2007

Mijn eerste reis; Sitting on top of the world

Landen bezocht: