Cusco en Puno - Reisverslag uit Puno, Peru van Bernadette - WaarBenJij.nu Cusco en Puno - Reisverslag uit Puno, Peru van Bernadette - WaarBenJij.nu

Cusco en Puno

Door: Bernadette

Blijf op de hoogte en volg Bernadette

02 Januari 2013 | Peru, Puno

Terug in Cusco en gelukkig niet in het ziekenhuis, zodat ik wat kon gaan zien. Ik houd ervan om in een nieuwe omgeving gewoon wat rond te lopen en gevoel voor de omgeving te krijgen. Dat heb ik dan ook gedaan in Cusco. Verder ben ik naar het Chocolade museum gegaan. Wie houd er tenslotte niet van chocola? Nadat ik het museum bekeken had, heb ik in het restaurant een warme chocolademelk gedronken en chocoladefondue gegeten. Wauw, wat was dat lekker zeg. Als ik meer tijd in Cusco gehad had, zou ik er ook een workshop gedaan hebben. In het restaurant waren twee zitjes waarbij je in een soort minibalkon zit. Omdat ik alleen was, nodigde ik en vrouw uit erbij te komen zitten, wat ze van harte aannam. We raakten in gesprek en ze vertelde dat ze al meer dan 30 jaar getrouwd was met een Peruaanse dokter die ze tijdens haar opleiding tot verplegkundige in HET John Hopkins Ziekenhuis ontmoet had. Ze vertelde ook dat het heel hard blokken geweest was, omdat je een score van 90% moest halen om daar te mogen blijven studeren. Al die jaren was zij in Amerika blijven wonen en werken, terwijlk haar echtgenoot in Cusco woont en werkt. Samen hebben ze wel drie kunderen gekregen en uiteraard gaat deze vrouw zo vaak mogelijk naar Cusco toe. Ze probeert regelmatig les te geven in het ziekenhuis en zo haar verblijfsduur te verlengen. Altijd erg interessant om een kijkje in het leven van een ander te krijgen. OP mijn verzoek raadde ze me aan naar een kloostermuseum te gaan, wat ik vervolgens deed, maar waarin ik enigszins teleurgesteld was. Misschien al teveel gezien?
De volgende dag reden we naar Puno en stopten onderweg om de ruines van Sillustani te bekijken, Gebouwd door pre-Inca beschavingen. Het zijn begrafenis torens, chullpas genoemd (waar heb ik die naam eerder gehoord? Tibet! Bizar hoe verschillende beschavingen, zo ver uit elkaar gelegen, zoveel overeenkomsten kunnen hebben. Ik zal me er maar niet in verdiepen hoe dit zit.).
Puno ligt aan het Titicacameer en is een stadje waar de Ayamara en Quechua beschavingen elkaar vinden en is bovendien beroemd als folklore stad met veel traditionele kostuums uit de Andes. Wij hadden het geluk om een stoet tegen te komen met dansers en muzikanten in deze traditionele kledij.

• 03 Januari 2013 - 15:11

Wilma:

Erg leuk geschreven allemaal Bernadette.
    Ik wens je een goede terugreis toe zonder hobbels.
    groetjes, Wilma